|
|
• MENTALE INNOVATIE •
|
|
|
|
|
|
Leerstijlen
Hoe deed je het op de middelbare school? Was je iemand die snel dingen oppikte of had je juist meer tijd nodig om de lesstof te verwerken?
|
En hoe snel pik je nu dingen op? Ben je iemand die eerst eens rustig aan de zijlijn zaken observeert om dan vervolgens te beslissen wat je ermee gaat doen of spring je meteen in het diepe?
|
Deze nieuwsbrief gaat over leerstijlen.
|
|
|
|
|
|
In deze nieuwsbrief
|
-
Leerfases en leerstijlen
-
Leersnelheid
-
Laatste nieuws
-
Uitspraken over motivatie
-
Ontwikkel je eigen leerstijl
|
Leerfases en leerstijlen
|
Stel, je koopt een kast bij Ikea. Thuis aangekomen leg je alle onderdelen op de grond. Je gaat op eigen gevoel en zonder handleiding aan de slag. Na een uurtje heb jij de kast keurig in elkaar gezet. Er is geen enkele schroef of plug over. Knap werk! Wij pakken altijd de handleiding erbij, ook al lijkt het een eitje, omdat we hebben geleerd dat bijvoorbeeld onderdelen toch net niet symmetrisch zijn, al lijken ze dat wel...
|
In de jaren tachtig is er een model ontwikkeld door David Kolb. Hij heeft het over leerstijlen, manieren hoe mensen nieuwe dingen oppikken en leren van hun ervaringen. Zijn theorie is in de loop der tijd bekritiseerd, maar op het algemene niveau waarop wij hem behandelen blijven zijn inzichten standhouden: de ene persoon wil een nieuwe situatie eerst uitvoerig bestuderen terwijl de ander zijn instinct vertrouwt en wel ziet wat er gaat gebeuren.
|
|
|
De vierdeling van Kolb
Grofweg bestaat het model van Kolb uit vier fases: de ‘leercyclus’. Die begint met een concrete ervaring. Vervolgens ga je reflecteren en waarnemen, en dan overdenken en conclusies trekken. Ten slotte ga je actief aan de slag (experimenteren), wat weer een concrete ervaring oplevert. Zo voltrek je de cyclus en vul je je kennis aan.
|
Nu doorloopt niemand netjes deze fases maar als theorie is dit wel handig, want je kunt bij jezelf afvragen hoe jij reageert op concrete ervaringen: ga je eerder reflecteren of experimenteren?
|
Daar heeft Kolb ook een vierdeling voor bedacht (zie het schema hieronder). Hier geldt weer dat niemand in alle situaties dezelfde methode zal hanteren. Maar je kunt wel voor jezelf concluderen dat bepaalde fases voor jou prettig en zinvol zijn om expliciet rekening mee te houden.
|
Ook voor teams
Ook in teamprocessen, waar meerdere ‘temperamenten’ in overleg of discussie tot volgende inzichtniveaus komen, kan het behulpzaam zijn om bijvoorbeeld samen te beslissen hoe je de stap van overdenken naar experimenteren zet.
|
|
|
|
|
Leersnelheid
|
De leerstijlen van Kolb kun je koppelen aan leersnelheden. Kenmerkend voor het hanteren van een leerstijl en tempo is dat de stijl bij jou moet passen. Iedereen leert op een andere manier. Leersnelheid betekent dus niet dat, als Pietje na een halfjaar de klus heeft geklaard en Marietje pas na een jaar, Pietje slimmer is omdat hij eerder klaar was. Het leervermogen van Marietje bestrijkt een langere tijd, maar wie zegt dat zij na dat jaar op hetzelfde punt is uitgekomen? Er is geen objectieve meetlat waar ze allebei langs lopen.
|
Geen deadlines
Je leersnelheid is van invloed op je mentale veranderings-processen. Als jij voor jezelf een keuze hebt gemaakt over welke mentale veranderingsslag jij wilt gaan maken, is het zaak om geen deadlines te stellen. Een deadline is onnodige ballast die je met je meedraagt en die niet bijdraagt aan een open mentale houding. Je moet namelijk je eigen leersnelheid bepalen en volgen, een leersnelheid past bij jouw karakter en jouw persoonlijkheid.
|
Authenticiteit
Dit heeft dus alles te maken met het bewaken van je eigen authenticiteit. Mentale innovatie betekent niet dat jij een ander mens wordt of dat jouw persoonlijkheid en karakter ineens moeten veranderen. Integendeel! Vanuit jouw karakter en met jouw persoonlijkheid ga je voor jezelf een mentale uitdaging aan, waarbij je je eigen leersnelheid en tempo bepaalt.
|
|
|
|
|
|
Vroegboek-korting! Mentale Innovatie in Eén Dag op 10 maart 2022 in Helmond Dit exclusieve seminar zal plaatsvinden op donderdag 10 maart 2022 te Brainport Human CampusTopsprekers Hans van Breukelen, Benno Diederiks en hoogleraar Bas Kodden Nyenrode Business University geven je in één dag praktische handvatten om de kracht van Mentale Innovatie en gedurfd leiderschap in te zetten voor jezelf, jouw …
|
|
|
|
|
|
Het blijft tobben met de publieke optredens. Er is weinig gelegenheid -- met name in-house bij bedrijven -- om mensen bij elkaar te krijgen rond een bepaald thema. Dat is jammer, want we hebben zo niet het optimale platform om aandacht te besteden aan (en te werken met) het concept van Mentale Innovatie. In afwezigheid van deze samenkomsten doen we …
|
|
|
|
|
|
Interview met Hans van Breukelen in Managementboek Magazine Je had het misschien nog niet gezien, maar aan het eind van de vakantie stond er een leuk interview met Hans in Managementboek Magazine. Over de Olympische Spelen, omgaan met de druk van altijd moeten presteren, en terugkeren tot je eigen waarden. Een citaat: We leven in een machocultuur waar falen not …
|
|
|
|
|
Uitspraken over leren
|
|
|
Het vermogen om te leren is een gave, het leren zelf is een kunde die je kunt ontwikkelen. Willen leren is een keuze.
– vrij naar Brian Herbert
|
|
|
|
|
|
|
|
Leef alsof je morgen zult sterven. Leer alsof je eeuwig zult leven.
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
|
|
Stop nooit met leren want het leven stopt nooit met je wijzer maken.
- vrij naar Kirill Korshikov
|
|
|
|
|
|
Ontwikkel je eigen leerstijl
|
|
Dit zijn een paar tips voor het ontwikkelen of versterken van je eigen leerstijl. We zeiden hierboven al dat je nooit voor honderd procent in een van de onderstaande categorieën valt, dus kies er twee of drie en probeer een paar tips uit.
|
Ben je een Dromer of Bezinner
- Maak vooraf een plan
- Neem de tijd voor lastige beslissingen
- Neem de tijd om jouw ervaringen te overdenken
- Bekijk een probleem vanuit verschillende invalshoeken
Ben je een Denker
- Zoek naar goed gestructureerde leermiddelen
- Zoek verbanden met kennis die je al hebt
- Zoek intellectuele uitdagingen
- Bestudeer theoretische concepten, modellen en systemen
Ben je een Beslisser
- Zoek naar verbanden tussen de leerstof en het werk
- Richt je op praktische zaken
- Laat je de dingen demonstreren
- Bekijk hoe je de theorie concreet kunt toepassen
Ben je een Doener
- Ga voor directe ervaringen
- Probeer verschillende werkvormen uit
- Denk na over jouw eigen oplossingsgedrag
- Zorg dat je mensen om je heen hebt die je indien nodig de theorie kunnen verduidelijken
|
|
Alles over het boek Mentale Innovatie vind je op deze pagina. Bestellen kan op managementboek en Bol, en verder bij alle online en offline boekwinkels. Steun vooral je lokale boekhandel als dat kan!
|
|
|
|
Met dank voor je aandacht
|
Hans van Breukelen & Benno Diederiks
|
|
|
|
|